Sunday, January 17, 2016

                                                                              E-FOLIO
                                         SAINS TEKNOLOGI DAN KEJUTERAAN ISLAM 

                                     PERANAN AL-QURAN SEBAGAI SUMBER UTAMA 
                              DALAM SAINS ,TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN ISLAM



'' NOR MASSHAHRINNA BINTI NORASID   02DTM15F1015

          '' NUR'AIDIL IZZATY BINTI NORZAINI  02DTM15F1073

          '' NURSHAZREENA BINTI HAMDAN  02DTM15F1118
         
          '' SITI NUR FAZREEN BINTI RAHIM 02DTM15F1069

         "SITI HAJAR MAISARAH BINTI AZMI 02DTM15F1040


      ISI KANDUNGAN :- PENGENALAN
                                        - PERANAN AL-QURAN


+ PERANAN AL-QURAN DALAM BIDANG BIOLOGI
*Asas utama kehidupan                   *Semut
*Proses kejadian manusia                *Tekanan Oksigen di Alititud Tinggi
*Kehidupan manusia berpasangan  * Kegelapan Lautan dan lapisan ombak
*Komuniti Haiwan
*Lebah

+PERANAN AL-QURAN DALAM BIDANG TEKNOLOGI
*Kejuruteraan Kimia               *Kejuruteraan Awan
*Proses Pembentukkan besi    *Kejuruteraan Mekanikal

                                               
                                     -KESIMPULAN
                                     -BIBLIOGRAFI



PENGENALAN



Tajuk yang telah diberikan kepada kami ialah Peranan Al Quran dalam Sains danTeknologi. Dalam topik ini, kami telah melalukan beberapa penyelidikan melalui pembacaan,melayari internet dan lain-lain. Hasilnya, kami telah menemui banyak ayat al Quran yang mengetengahkan topik-topik berkenaan sains dan teknologi. Ia telah mendorong ramai saintis di seluruh dunia untuk mengkaji sekali gus membuktikan kebenaran al-Quran di samping membuat pelbagai penemuan baru.Kami telah memilih tajuk ini kerana ia sangat bersesuaian dengan matlamat kamiuntuk menjadi muslim profesional. Kami berhasrat untuk mengintegrasikan ilmu Islamdengan ilmu sains supaya dapat membentuk generasi Ulul Albab yang menyahut seruan ALLAH s.w.t untuk memerhati dan meneliti hikmah di sebalik penciptaan alam.Selain itu, kami mengharapkan, dengan kajian ini, kami mampu membuka mata hatikami untuk lebih mensyukuri nikmat kurniaan Ilahi sekali gus menjadi insan yang sentiasa meningkatkan iman dan taqwa kepada ALLAH swt.Semoga dengan penghasilan kertas kerja ini, dapat melayakkan kami memperolehkeredaan ALLAH s.w.t dan kejayaan di dunia dan di akhirat



Peranan al-Quran dalam Bidang Biologi

Dalam tajuk ini kita akan membahaskan kemukjizatan al-Quran dari segi ilmiah.Mukjizat Ilmiah bermaksud al-Quran mampu merangkumi seluruh kelengkapan manusiamelalui ayat-ayat yang terkandung di dalamnya. Ini termasuk di dalam bidang ilmiah secaraspesifiknya ilmu Biologi. Al-Quran merupakan asas kepada penemuan ilmu sains yang kita pelajari pada hari ini. Dari segi Biologi terutamanya, al-Quran telah banyak menerangkanmaklumat-maklumat yang lebih terkehadapan(advanced) daripada apa yang lahir hasildaripada pemikiran manusia. Kemukjizatan al-Quran dalam bidang ini sangat jelas apabila didalam ayat-ayat itu sendiri jelas diterangkan proses-proses yang apabila dikaji memang benar kesahihannya dari segi saintifik.

1) Asas Utama kehidupan
 Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya?
Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? 
Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?
(Al-Anbiya', 30)Ayat ini menceritakan tentang setiap makhluk Allah itu diciptakan daripada air,daripada sekecil-kecil ciptaan sehingga ke sebesar-besar makhluk Allah. Air merupakan satu sumber yang sangat penting dalam kehidupan manusia dan merupakan satu nikmat yang sangat berharga bagi kita. Kajian telah membuktikan bahawa tubuh badan manusia komposisinya terdiri daripada 70% air. Begitu juga dengan bumi yang terdiri daripada 70%air. Malahan sel-sel (cell membrane)di dalam badan kita juga terdiri dari pada air. Oleh itu al-Quran telah pun terlebih dahulu menerangkan asas penciptaan sesuatu makhluk di muka bumi iaitu air
       
Di dalam al-Quran juga menerangkan penciptaan manusia daripada air :

Dan Dia lah Tuhan yang menciptakan manusia dari air,

lalu dijadikannya (mempunyai) keturunan dan musaharah
1
dan Tuhanmu adalah Maha Kuasa sememangnya tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua yang dikehendakiNya
 ).


[Al-Furqan, 54]
Selain itu, ayat al-Quran dari surah ini memberitahu bahawa secara jelas manusia itudiciptakan daripada air. Allah telah menciptakan manusia mempunyai titisan baka (air mani) bagi meneruskan lagi zuriat memakmurkan bumi ini.
2) Proses Kejadian Manusia
Proses kejadian manusia diceritakan daripada awal sehingga ke akhir di dalam al-Quran sebelum manusia mampu memikirkan proses itu sendiri.
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari “pati” (yang berasal) dari
tanah; Kemudian Kami jadikan pati itu (setitis) air mani pada penetapan yang kukuh
2
; Kemudian Kami ciptakan air mani itu menjadi segumpal darah beku lalu Kami ciptakandarah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadibeberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurnakejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalahkelebihan dan ketinggian Allah sebaik-
baik Pencipta”. [Al 
-
 Mu’minun: 12
-14
].Ayat di atas menceritakan proses pembentukan manusia, seperti mana yangdidedahkan kepada kita hari ini. Ayat ini telah menerangkan secara sempurna mengenai proses pembentukan manusia.Pada mulanya manusia tercipta dari pati yang merujuk kepada tanah. Kejadian iniadalah ketika penciptaan manusia pertama iaitu peristiwa Allah menciptakan Nabi Adamdaripada tanah. Bermula daripada cantuman air mani (sperma dan ovum) kemudian
1
Musaharah ;hubungan kekeluargaan yang berasal dari hubungan penikahan, seperti menantu mertua dansebagainya
2
Penetapan yang kukuh; rahim
https://html2-f.scribdassets.com/1xlzfjzf0g2x3mtn/images/6-0f6866839a.jpg

 bergumpal menjadi darah beku (alaqah) yang tergantung di dinding Rahim. Seterusnya,gumpalan darah itu membesar menjadi seketul daging (mudghah). Ketulan daging itu pulaakan terbentuk beberapa tulang (tulang belakang), yang kemudiannya disempurnakanrupanya dengan balutan daging yang akhirnya membentuk janin. bergumpal menjadi darah beku (alaqah) yang tergantung didinding Rahim. Seterusnya,gumpalan darah itu membesar menjadi seketul daging (mudghah). Ketulan daging itu pulaakan terbentuk beberapa tulang (tulang belakang), yang kemudiannya disempurnakanrupanya dengan balutan daging yang akhirnya membentuk janin.
3) Kehidupan Manusia Berpasangan

Tiada satu pun makhluk di muka bumi ini Allah ciptakan keseorangan. CiptaanNyasemua dijadikan berpasangan supaya mereka sentiasa mengingati kebesaran kuasa Allah. Ini juga menunjukkan ciptaan Allah yang berpasangan ini mempunyai sifat saling melengkapi.Dua ayat yang menerang unsur berpasangan dalam ciptaanNya:
 Maha suci Tuhan yang telah
menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan 
; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh Bumi,atau dari diri mereka, atau dari apa yang telah mereka tidak mengetahuinya

[Yasin:36]
Sebagai contoh seperti kejadian siang dan malam. Kejadian siang dan malam tidak berlakudalam satu waktu yang sama. Pada satu masa Allah jadikan suasana gelap dengan sedikitcahaya, dan kemudian Dia menciptakan suasana yang terang benderang dengan cahayamatahari yang mampu menerangkan seluruh alam. Kejadian siang dan malam ini salingmelengkapi, apabila adanya gelap disuluhi pula cahaya supaya keadaan menjadi terang(siang) supaya manusia dapat menjalankan aktiviti seharian masing-masing.
Engkau memasukan siang ke dalam malam, dan memasukkan malam ke dalam siang.Dan Engkau mengeluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari yang 
hidup dan Engkau memberikan rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendakitanpa perhitungan[al-Imran:27]

Selain itu juga, adanya jantina lelaki dan perempuan, pahala dan dosa, syurga danneraka. Setiap ciptaan Allah itu lengkap dan seimbang. Keterangan di dalam ayat-ayat Allahmenunjukkan kewujudan semua ciptaan di dunia ini secara berpasangan.
4) Komuniti Haiwan

Al Quran telah menyatakan mengenai kewujudan umat-umat selain manusia, sepertiumat haiwan dan sebagainya. Ia bermaksud bahawa haiwan juga hidup bermasyarakat,mempunyai tingkatan-tingkatan sosial yang tersendiri. Perkara ini dapat dilihat di sekelilingkita, di mana kita mampu melihat kawanan-kawanan burung dan kumpulan-kumpulanhaiwan hidup bersama-sama.

5) Lebah

Surah an-Naml banyak menyentuh mengenai kelebihan lebah serta ciri-cirinya. Halini telah menyebabkan para saintis mengkaji lebih banyak mengenai kelebihan lebah.Terbukti, sememangnya lebah merupakan sejenis haiwan yang unik. Ia mempunyaikebolehan menghasilkan madu yang sangat berkhasiat dan mampu menjadi penawar kepadamanusia. Ia mengandungi bukan sahaja kandungan karbohidrat yang tinggi, malah turutmemiliki nutrien-nutrien penting seperti protein, enzim, asid amino, garam mineral, unsur surih (trace elements), vitamin, campuran beraroma dan polifenol yang amat diperlukan olehtubuh manusia.
3

Sebagaimana telah dinyatakan dalam al Quran,
 Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat 

 sarangmudi gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan

 yang didirikanoleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan

dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan

Tuhan mu yang diilhamkan dan

3

Due to the variation of botanical origin honey differs in appearance, sensory perception and composition. Themain nutritional and health relevant components are carbohydrates, mainly fructose and glucose but also about25 different oligosaccharides. Although honey is a high carbohydrate food, its glycemic index varies within awide range from 32 to 85, depending on the botanical source. It contains small amounts of proteins, enzymes,amino acids, minerals, trace elements, vitamins, aroma compounds and polyphenols. The review covers thecomposition, the nutritional contribution of its components, its physiological and nutritional effects. It shows thathoney has a variety of positive nutritional and health effects, if consumed at higher doses of 50 to 80 g per intake
  
dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan

keluarlah dari dalam badannya minuman(madu) yang berlainan warnanya, yang 

mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya

 pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikankemurahan Allah) bagi

orang-orang yang mahu berfikir. (An-Nahl, 68-69)
6)

Semut
Di samping itu, nama semut juga turut diangkat dalam kisah Nabi Sulaiman yangtelah direkodkan dalam al Quran. Menurut ayat 17-18 dalam Surah an Naml, Nabi Sulaimandan bala tenteranya telah melalui Waadin-Naml yang dihuni oleh semut. Maka, seekor semuttelah bertindak menyeru sekalian semut untuk masuk ke dalam sarang demi mengelakkanmereka dipijak secara tidak sengaja oleh bala tentera Nabi Sulaiman. Berdasarkan kisah ini,kita dapat membuat kesimpulan bahawa semut juga hidup di dalam komuniti yang ramaiserta berkomunikasi sesama sendiri. Ia dibuktikan oleh beberapa kajian secara saintifik oleh para saintis. Antaranya, semut mempunyai sistem komunikasi yang sangat kompleksmelibatkan bahan kimia serta mereka juga mempunyai tingkatan sosial seperti permaisuri, pekerja dan sebagainya.
7)

Tekanan Oksigen di Altitud Tinggi
Sebagai tambahan, al Quran juga ada menerangkan mengenai keadaan sesak nafas
apabila naik ke langit. Firman ALLAH swt: “Sesiapa yang Allah kehenda
ki mendapathidayah nescaya dilapangkan dadanya untuk menerima Islam dan sesiapa yang dikehendakisesat nescaya dijadikan dadanya sempit dan sesak seolah-olah naik ke langit. Demikianlah
Allah menimpakan kehinaan kepada orang yang tidak beriman.” (QS (Sura
h al-
An‟am, ayat
125) . Berdasarkan ayat ini, saintis telah membuat kajian dan mendapati bahawa tekanan gasoksigen pada altitud tinggi telah menyebabkan semakin kurang kandungan oksigen yangdisedut ke dalam saluran pernafasan, lalu membawa kepada kadar pernafasan yang lebih

tinggi. Ia mampu memberikan kesan seperti sesak nafas, keletihan terlampau sertakepeningan.
 4 
8)

Kegelapan Lautan dan Lapisan Ombak 
Dalam bidang sains marin pula, kewujudan dua lapisan ombak di laut dan kegelapandi dasar laut dinyatakan dengan jelas di dalam surah an Nur, ayat 40. Apabila dikaji,sememangnya wujud ombak pada lapisan kedua laut (internal tide), yang manakewujudannya dapat dilihat secara jelas hanya dari angkasa. Malah, ombak dalaman inimempunyai amplitud yang jauh lebih tinggi berbanding amplitud ombak di permukaan air,dengan ketinggiannya mampu mencecah 300 meter. Kewujudan dua ombak ini disebabkan perbezaan pada ketumpatan air laut. Selain itu, kegelapan dasar laut pula dibuktikan apabilamanusia mula mampu menyelam sehingga ke dasar dengan bantuan peralatan moden.Kegelapan secara total ini disebabkan penyerapan spektrum cahaya oleh lapisan laut yangmenyebabkan tiada cahaya yang mampu menembusi hingga ke dasar. Hasilnya, dasar lautanmenjadi tempat yang sangat gelap dan makhluk-makhluk yang hidup di dasar lautmempunyai ciri-ciri unik untuk membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan keadaandasar laut yang sangat sejuk dan bertekanan tinggi.
5

4

Acute Mountain Sickness (AMS)
AMS is common at high altitudes. The symptoms of Mild AMS are headache, dizziness, fatigue, shortnessof breath, loss of appetite, nausea, disturbed sleep, and a general feeling of malaise.
5
The darkness in deep seas and oceans is found around a depth of 200 meters and below. Below a depth of 1000 meters there is no light atall. Human beings cannot survive unaided in the deep dark part of the oceans, such as at a depth of 200 meters. Scientists have recentlydiscovered this darkness by means of special equipment and submarines that have enabled them to dive into the depths of the oceans. Butwhat about the first waves? Scientists have recently discovered that there are internal
waves which “occur on density interfa
ces betweenlayers of different densitie
s.”1 (see figure 16). The internal waves cover the
deep waters of seas and oceans because the deep waters have ahigher density than the waters above them. Internal waves cannot be seen by the human eye, but they can be detected by studyingtemperature or salinity changes at a given location.
https://html2-f.scribdassets.com/1xlzfjzf0g2x3mtn/images/10-3b2d8a1339.jpg

Peranan al-Quran dalam Bidang Teknologi
Terdapat banyak ayat Al-quran yang menyeru manusia supaya mengkaji dan menelitifenomena alam untuk memahami dan mendalami ilmu pengetahuan agar dapat membinasuatu tamadun yang sempurna. Berdasarkan ayat di bawah jelas bahawa alam yangdiciptakan oleh Allah s.w.t tertakluk kepada hukum-hukum tertentu dan apa yang ada dilangit dan di bumi adalah hak Allah s.w.t untuk kemudahan dan kegunaan manusia sejagat.Islam tidak terbatas antara hubungan manusia dengan tuhan bahkan merangkumi semuaaspek kehidupan. Allah berfirman yang bermaksud :
“Tidakkah kamu perhatikan bahawa
Allah memudahkan untuk kemudahan muapa yang ada di langit dan di bumi, dan telahmemudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan di bumi, dan telahmelimpahkan kepada kamu nikmat-nikmat-Nya yang zahir dan batin.
”(Surah Luqman: 20)
.Oleh itu, kita seharusnya menjadikan Al-Quran sebagai panduan hidup kita kerana didalam Al-Quran telah tercatat segalanya yang berkaitan dengan hidup ataupun mati. Bidangkejuruteraan juga ada disebut di dalam Al-Quran. Ini telah melahirkan ramai tokoh-tokohIslam yang menjadikan Al-Quran sebagai panduan untuk mengkaji bidang kejuruteraansehingga mereka dapat mencipta peralatan yang berguna hingga kini


Firman Allah s.w.t : "Dan kami telah menurunkan besi, padanya ada kekuatanyang hebat serta berfungsi berbagai manfaat untuk manusia." (Surah Al-Hadid : 25)Terdapat satu surah di dalam Al-quran yang menggunakan nama logam iaitu SurahAl-Hadid yang bermaksud besi. Dalam Surah Al-Hadid ayat 25, Allah telah berfirman
“waanzalnaalhadiid” yang boleh diterjemahkan “dan kami turunkan besi”. Ayat ini
memberi satu pertanyaan kepada kita umat manusia tentang asal usul besi.Sebenarnya, besi berasal dari langit yang tercipta daripada bintang-bintang melalui proses nukleosintesis. Ketika bintang-bintang itu mati (padam) lantaran kehabisan bahan bakar hidrogen(H) , besi itu (bersama-sama unsur lain) dihamburkan ke ruangangkasa. Unsur berat dalam alam semesta ialah dihasilkan oleh nuklid bintang besar .Sistem solar kita bagaimanapun tidak mempunyai struktur sesuai untuk menghasilkan besi baginya. Besi hanya dapat dihasilkan oleh bintang yang lebih besar daripadamatahari iaitu suhunya mencecah berates juta celcius .Apabila besi mencapai amaunmelebihi peringkat tertentu dalam sebuah bintang, bintang ini tidak lagi dapatmenampungnya dan akhirnya meletup dalam satu letupan yang dipanggil nova atausupernova. Hasil daripada letupan ini, meteor yang mengandungi besi berserakankeseluruh alam semesta dan mereka bergerak melalui ruang di angkasa sehinggaditarik oleh daya graviti sesuatu jasad di cakerawala. Selain itu, elemen utama pada pusat bumi iaitu teras bumi yang berjejari 3470 km ialah besi (Fe) dengankandungannya 90% dan nikel (Ni) dan belerang (S). Fungsi utama besi di pusat bumiAllah telah
 jelaskan dalam ayat yang berbunyi “fiihiba'sunsyadiid” (padanya ada
kekuatan hebat). Besi di pusat bumi itu menimbulkan kekuatan yang hebat yang berupa magnet dan tarikan graviti. Firman Allah selanjutnya pada Al hadiid (ayat 25)yang bermaksud serta berbagai manfaat untuk manusia. Manfaat yang perludisebutkan paling dahulu (sebab manusia sering lupa) ialah bahawa besi merupakan

salah satu unsur yang membangun haemoglobin, protein dalan darah yang berfungsimengikat oksigen yang kita menghirupnya dari udara. Ketika oksigen masuk ke dalam paru-paru kita, oksigen itu segera ditangkap oleh besi dalam haemoglobin, kemudiandihantar oleh darah keseluruh tubuh kita untuk proses metabolisme. Jelas sekali Allahmemelihara kelangsungan hidup kita melalui besi. Oleh itu, kita sebagai manusia perlulah sentiasa bersyukur di atas nikmat yang diberikan oleh Allah s.w.t kepadakita.
3)

Kejuruteraan awam
Kubah dan menara masjid yang di bina menunjukkan kefahaman dan kemahiransarjana-sarjana Islam dahulu dalam bidang sains bangunan dan seni bina. Dalam kejuruteraanawam hidrologi
6
, orang-orang Islam juga memberi sumbangan penting. Pada zaman
 pemerintahan khalifah „Umar, beberapa terusan telah di bina.
Saiyidina Umar pula telahmengarahkan pembinaan satu terusan yang panjangnya lebih kurang 10 km yang mengalirkanair dari sungai Furat.
Terusan ini di beri nama Terusan Abu Musa Asy‟ari, pemerintah Basrah
ketika itu.
Satu lagi terusan ialah Terusan Ma‟akal yang di bina di bawah penyeliaan Ma‟akal
Ibnu Yasar. Teknologi air bawah tanah juga telah di usahakan di Parsi.Bandar Isfahan dikelilingi oleh padang pasir. Teknologi ini telah di tulis oleh Syaikh Bahauddin al-
A‟mili
seorang ahli sufi Safavid yang mahir dalam matematik dan keagamaan.Bagi negara yang yang di kelilingi oleh padang pasir, teknologi ini amat bergunakerana ia dapat mengelakkan pengewapan air. Bukti ini menunjukkan bahawa mereka jugatelah meneliti bukan sahaja tentang pembinaannya, bahkan mengambil berat tentang perancangan dan penyelenggaraan projek tersebut.
6

Hidrologi merupakan kajian pergerakan, taburan, dan kualiti
air
di bumi. Bidang ini memberi perhatian khusus kepada fenomenon seperti kitar air dan sumber air.

https://html2-f.scribdassets.com/1xlzfjzf0g2x3mtn/images/14-f538752c78.jpg

4)

Kejuruteraan mekanikal
Boleh dikatakan sumbangan sarjana sains dan teknologi Islam yang banyak ialahdalam bidang mekanik. Sumbangan Banu Musa terkandung di dalam buku Kitab Peranti (TheBooks of Artifices) yang telah disebut dahulu. Ibnu Sina pula walaupun beliau lebih terkenaldalam bidang perubatan dan pembedahan, namun beliau banyak memberi sumbangan yangmengagumkan dalam bidang mekanik. Di antara saranan Ibnu Sina ialah prinsip inersia yangterkandung di dalam kata-
katanya yang berbunyi “tidak ada jasad yang mula bergerak atau berhenti dengan sendiri.” , “masa tidak boleh di bayangkan tanpa gerakan.”
,
“d
aya hanya boleh di sukat dalam sebutan kesan-
kesannya.”
,
dalam sesuatu mesin mudah, apa yang
diperoleh dalam bentuk kuasa adalah kehilangan dalam kelajuannya.” Al
-Khwarizmi pulatertarik kepada kerja-kerja amali tentang bagaimana dapat menentukan ketumpatan spesifik dan berat kegravitian (tarikan bumi) dan keapungan. Di antara pernyataan Khawarizmi yang berkaitan dengan hal ini ialah
“b
erat ialah daya malar inheren tatkala sesuatu jasad tertarik ke pusat bumi

, “j
asad-jasad yang mempunyai graviti sama ialah jasad-jasad yang bergerak didalam cecair dari titik tunggak melalui jarak yang sama d
alam masa yang sama.”
Teknologiyang mendapatkan tenaga dari udara dan air telah mendapat perhatian orang serata dunia dan
ia merupakan „Penggerak Perdana” yang utama sehinggalah kuasa tenaga stim diperkenalkan
semasa Revolusi Perindustrian. Antara contoh rekaan ialah jam air gajah, pam air duasilinder, pam air enam silinder selari, perangan jet stim. Ini jelas mengambarkan manusia pada zaman nabi juga mempunyai ilmu pengetahuan yang luas tentang ilmu dalam bidangteknologi dan ini seterusnya memberi manfaat kepada manusia sejagat.


             KESIMPULAN
Konklusinya, Al-Quran yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad saw mempunyai peranan yang sangat penting dalam bidang sains dan teknologi. Galakan Al-Quran untuk mengkaji dan merenungi penciptaan alam telah menjadi titik utama untuk mendorong para saintis Islam melakukan kajian.Justeru, kita sebagai generasi muda Islam yang bakal menerajui bidang-bidang profesional ini mestilah bertindak bijak dengan mengamalkan segala ajaran al-Quran danmengkaji penciptaan alam semesta agar dapat bertemu dengan hikmahnya serta meningkatketaatan kepadanya, sekali gus mewujudkan baldatun toiyyibatun wa rabun ghafur.

                                          BIBLIOGRAFI

Abd Aziz, H. (2008, APRIL 16). [Web log message]
. Retrieved fromctu551.blogspot.com/2008/04/sains-teknolgi-menurut-islam.htmlAlvarez-Suarez, J. M., Tulipani, S. Romandini, S., Bertoli, E., & Battino, M. (2010).Contribution of honey in nutrition and human health: a review.
 Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism
3, no. 1 (2010): 15-23.Bogdanov, S., Jurendic, T., Sieber, R., & Gallmann, P. (2008). Honey for nutrition andhealth: A review.
 Journal of the American College of Nutrition,
,
27 

Curtis, R. (n.d.).
Outdoor Action Guide to High Altitude: Acclimatization and Illnesses


Danial, Z. A. (2012).
 Islam: The misunderstood religion
. (Revised ed., pp. 45-112). Selangor,Malaysia: PTS Millenia.
 Deep sea
. (2013). Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_sea.Harun, Y. (2004).
The quran leads the way to science
. (2nd ed.). Turkey: Global Publishing.DOI: www.harunyahya.com 
 Internal Tide.
 Internal wave.
(2013). Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_wave.

Ibrahim, I. (1997).
 A brief illustrated guide to understanding islam
. (2nd ed., pp. 20-21).Texas, USA: Darussalam Publishers and Distributors. Retrieved fromhttp://www.islam-guide.com/islam-guide.pdf  

Littin, S. (2011, MAY 20). Ants give new evidence for interaction networks.
UANews

Miller, G. (1992).
The amazing quran

Muhammad Mujahid, I. M. F. (2013). Mukjizat al quran. In M. H. Shahrizan & I. M. F.Muhammad Mujahid (Eds.),
 Mahabbatur Rasul 
(1 ed., pp. 88-89). Kedah, Malaysia:Pustaka Paksi.Peacock AJ.
 ABC of oxygen: Oxygen at high altitude
. Br Med J. 1998;317:1063
 – 
1066.Pelinovsky,E., Talipova,T., Holloway, P. E., (1997).
Strongly Nonlinear Internal Waves onthe Australian North West Shelf 
. Retrieved fromhttp://www.whoi.edu/science/AOPE/ISW98workshop/text/holloway/holloway-ht.html.

No comments:

Post a Comment